Friday, May 29, 2009

Kabinet Arah Kekejaman Komunis Diceritakan

Kabinet mengarahkan pihak-pihak berwajib menulis semula sejarah kedurjanaan komunis dengan memperincikan pembunuhan dan jenayah yang dilakukan agar generasi sekarang memahami mengapa Parti Komunis Malaya (PKM) serta pemimpinnya tidak harus diagungkan.


Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim memberitahu, Kabinet mahu perkara ini dilaksanakan bagi membolehkan generasi sekarang jelas serta memahami bahawa komunis merupakan musuh negara.


''Punca menyebabkan komunis dan pemimpin-pemimpinnya diagungkan oleh generasi muda sekarang kerana kekejaman mereka tidak diceritakan dengan jelas serta terperinci.


''Buku sejarah yang tertulis sejarah komunis pula hanya mencatatkan PKM diharamkan pada 1948, membunuh Pesuruhjaya Tinggi British ke Tanah Melayu, Sir Henry Gurney.


''Tetapi tidak dijelaskan bahawa kumpulan itu melakukan pembunuhan bukan sahaja sebab politik tetapi juga terhadap rakyat yang tidak berdosa,'' katanya.


Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Agung Kedua Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PVTM) yang turut dihadiri timbalannya, Datuk Joseph Salang Gandum di Angkasapuri di sini hari ini.


Semalam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan pemimpin PKM, Chin Peng tidak dibenarkan kembali ke negara ini dengan menyatakan kepulangannya jika dibenarkan hanya akan menimbulkan rasa tidak puas hati terutama kepada ahli-ahli keluarga mereka yang terkorban semasa era Darurat antara tahun 1948 hingga 1960.


Rais memberitahu, penulisan semula secara terperinci sejarah kekejaman komunis ini akan membolehkan generasi muda terutama di sekolah dan universiti dapat diberi pemahaman bahawa komunis adalah musuh negara.


Katanya, walaupun generasi muda mempunyai idealisme tinggi dalam hal-hal tertentu tetapi dalam soal kenegaraan terutama mengenai komunis ini tidak ada kompromi.


Sehubungan itu, katanya, kementerian akan memulakan tayangan filem dokumentari mengenai kekejaman komunis.


''Muzium Negara juga akan membuat pameran mengenai sejarah kekejaman komunis bagi membolehkan generasi muda menyedari mengenai pengorbanan yang dilakukan oleh generasi lepas mempertahankan negara dan rakyat dari kumpulan pelampau tersebut.


''Kementerian melalui agensi-agensi di bawahnya akan menggerakkan tenaga untuk memberi penjelasan dan penerangan dalam perkara ini agar tidak timbul lagi gerakan atau sebarang usaha untuk mengagung- agungkan komunis dan pemimpin- pemimpin mereka,'' katanya.


Rais memberitahu, kementerian melalui Akta Komunikasi dan Multimedia juga telah memberi amaran kepada penulis blog yang membangkitkan nostalgia mengenai komunis.


Katanya, tindakan lebih keras termasuk mendakwa di mahkamah akan dilakukan sekiranya terus membangkitkan nostalgia tersebut dengan memperdayakan masyarakat memberi gambaran palsu mengenai komunis.



GM: Agak-agaknya pemimpin PAS hendak mengambil tahu atau tidak?

1 comment:

Unknown said...

Salam GM,

Luahkan jeritan Celaka kau Chin Peng!!!

PAS membangun bersama komunis, lepas ni lambang bulan tukar jadi bintang jer. jahanam punya melayu bangsat sokong Chin Peng.

http://arenamalaya.blogspot.com