Thursday, October 08, 2009

Nizar Mata 4: Cakap Tak Serupa Bikin

Hampir nak pitam sebab banyak sangat gelak bila membaca keinginan komplot pembangkang yang mahukan kerajaan melaksanakan gaji siling pekerja estet sebanyak RM 900.

Tokey tidaklah menghina atau ragu-ragu dengan ketegasan depa yang serius mahu memperjuangkan polisi tersebut. Tetapi ada persoalan yang perlu depa jawab dahulu sebelum depa tahu apa yang depa buat.

Depa kena tau dulu masalah bukan depa hanya tau menembak dari celah semak. Maksudnya bukan ketika tiba pilihanraya memandai-mandai buat tuntutan asas yang tidak masuk akal.

Tokey katakan tuntutan asas adalah kerana perkara-perkara sebegini yang harus diperjuangkan Ahli Parlimen(AP) bile depa mula-mula dapat duduk dikerusi empuk AP. Malang sekali perkara sebegini langsung tidak ambil pusing oleh AP tersebut.

Sekarang kita lemparkan persoalan kepada depa untuk dijawab. Kalau benar polisi ini yang mahu diperjuangkan mengapa negeri yang ditadbir oleh komplot pembangkang seperti Selangor dan Kedah gagal menyuarakan tuntutan ini walhal negeri tersebut yang bersepah ladang dan kaum India mencari sumber rezeki dari situ.

Apa yang Khalid Ibrahim dan Azizan Razak buat? Kita tanya Khalid Ibrahim, jika dulu dia ada pengalaman dalam Gutrie yang menguruskan ladang mengapa buat tak tahu pasal kebajikan pekerja ladang di Selangor. Tanyalah orang ladang Selangor di bawah Gutrie apa sumbangan Khalid terhadap mereka.

Kita tau Khalid memang tak buat apa-apa pasal kebajikan ladang. Hendak pejuang gaji pokok lagilah Khalid tak terfikir nak buat sebab dia dah bergaji besar, kereta company dah bagi dan dia dah bersenang lenang dalam bilik ofis yang beraircond sejuk. Janganlah kerana mahu mengambil hati kaum India di sekitar Bagan Pinang depa mahu jadi pejuang rakyat. Haakktuuih..!

Bila tiba pilihanraya di Bagan Pinang depa cepat-cepat susun strategi mau ambil perhatian kaum India. Jangan terpengaruh dengan janji kosong yang tiada value kompolot pembangkang. Depa hanya hebat berjanji seperti mana depa berjanji mau menyelamatkan Kg. Buah Pala.

Harus kasi peringat jika benar nanti depa berjaya mengambil Bagan Pinang daripada penguasa yang berkualiti mungkin habis tanah ladang ini dijual dengan alasan mahu memberi laluan kepada pembangunan atau mungkin paling sadis adalah polisi yang dipejuangkan (kononnya) akan terus masuk ke dalam tong sampah.

Siapa tahu.!

2 comments:

Anonymous said...

kalau depa termakan biaq pi kat depa ni..jadi macam kpg buah pala..last sekali depa pening kePALA..

Busan said...

Kalu PAS menang di Bagan Pinang yang tetap akan untung adalah DAP seperti mana di Perak.

PAS tiada suara di N9 jika takdir menjadikann N9 negeri ke-6 yang berjaya ditawan mereka.

Apa pun, PAS yang rugi