Wednesday, March 17, 2010

X-Siden Tian Chua: Kantoi...Potong Doubleline Dan Pandu Laju

Pakatan Rakyat mempunyai kepakaran dalam melanggar orang kemudian lari atau dalam bahasa omputih 'Hit and Run'. Bulan lepas seorang ADUN Selangor yang memandu dalam keadaan mabuk telah melanggar seorang pelajar melayu. Pelajar itu koma dan ADUN itu cuba nak tutup kes dengan buat table talk bayaq RM5,000.
Minggu lepas, seorang lagi YB PKR sudah melanggar seorang melayu askar di Kota Tinggi dan askar melayu itu sudah meninggal dunia. Modusnya sama, langgar dan lari. Depa lebih pentingkan ceramah kelentong rakyat daripada nilai kemanusiaan.
Mengikut cerita, saksi tempat kejadian mengatakan kereta yang dipandu oleh driver Tian Chua, Zaharuddin telah memotong dua buah kereta pada garisan berkembar akibat mahu cepat sampai dan penyudahnya kereta Merc itu telah melanggar motosikal yang ditunggani arwah Salleh.
Kita boleh agak, Zaharuddin bukan driver tetap Tian Chua dan dia juga seorang yang rabun dan pakai cermin mata. Macamana orang macam tuh boleh bawa kereta malam dan hanya berpandukan kepada arahan GPS. Fikirkan, silau cahaya amat payah bagi orang yang memakai cermin mata untuk memandu pada wakut malam. Dahla jalan Kota Tinggi tak familiar nak cepat sampai potong doubleline akibatnya sudah crash boom bang dengan motosikal arwah Salleh
Tian Chua mahu melepaskan diri dengan alasan semasa kejadian dia sibuk menghantar SMS jadi dia cuba pusing cerita bukan dia yang bagi arahan untuk Zaharuddin potong kereta Viva dihadapan dan sebuah kereta lain. Baiklah kita lupakan kejap Tian Chua dengan alasan "tak sedar, saya sedang SMS". Kita fokus kepada driver rabun Tian Chua.

Apsal U langgar...bos yang suruh potong


Tidak logik untuk mengatakan Tian Chua tidak sedar apa yang berlaku. Dia bos dan Zaharuddin cuma driver. Logiknya, Tian Chua pasti mengarahkan Zaharuddin untuk memotong kereta Viva tersebut kerana depa sudah lambat ke Mersing dan jika terkantoi saman sekalipun dia sanggup membayaqnya.

Zaharuddin mahu pusing cerita kononnya tiada kereta semasa pelanggaran itu tetapi dia terlupa kereta Viva dan sebuah kereta lagi dihadapan Merc yang jelas terkejut bila Zahar memotong depa dengan laju dan pada masa yang sama sebuah motosikal datang dari arah bertentangan. Jika diukur kelajuan, berkemungkinan mencecah 120 km/j bagi kereta Merc untuk memotong dua buah kereta sekaligus. Cukup untuk mendakwa kesalahan memandu dalam keadaan merbahaya.

Tapi apakah dengan alasan Zaharuddin bahawa dia cuma memandu 90 km/j pada jalan itu maka sudah halal untuk dia melepaskan diri kononnya mengikut peraturan jalan persekutuan. Jangan cepat percaya kata-kata orang yang bersalah. Manakan logik Merc Tian Chua memotong dua buah kereta sekaligus dengan kelajuan 90 km/j di garisan berkembar pula.? Jika depa tidak lambat tak mungkin Tian Chua memaksa Zaharuddin memandu laju dan memotong digarisan berkembar.

Bukan alasan patuhi undang-undang yang perlu dikemukakan ketika ini. Pokoknya, mengapa mesti memotong di garisan berkembar dan menipu bahawa motosikal arwah yang melanggar Merc Silver itu. Ulang sekali lagi, tak mungkin motosikal itu akan bertembung jika Merc Silver Tian Chua tidak memasuki jalan bertentangan dan melarikan diri sesudah berlanggar kerana mahu mengejarkan kepentingan politik semata-mata.
Lepaih ini, Tian Chua tak boleh cabut lari dan letakkan kesalahan sepenuhnya pada driver rabun. Dia perlu bertanggungjawab walaupun claim kereta Merc itu akan masuk ke poketnya

8 comments:

Anonymous said...

apa nak heran yg mati pun org melayu......kalau bukan melayu....gerenti golongan tak sunat dlm PR mendesak supaya di tubuhkan Suruhan Jaya Di Raja....disokong pula oleh golongan penjubor dan pelacur agama....ALFATEHAH utk Allahyarham.....

Anonymous said...

Orang Melayu PKR yg ada jawatan dalam PKR, hanya layak jadi driver jee ,sambil Tian Chua yg sosial haprak duduk belakang hahahaha camana pulak rakyat marhaen ??? Rakyat marhean dilanggar sampai mati oleh org PKR dan ditinggalkan camtu je .

Al Fatihah utk mangsa

Sri mersing said...

JaAlan Kota tinggi ke mersing mmg tricky. Kalau tak biasa mmg boleh eksiden. Terutama sekali jalan bila dah nak dekat Sg Ambat. Banyak double line dan boleh buat kita tak sabar.

ORANG KG said...

Anonymous said...
apa nak heran yg mati pun org melayu......kalau bukan melayu....gerenti golongan tak sunat dlm PR mendesak supaya di tubuhkan Suruhan Jaya Di Raja....disokong pula oleh golongan penjubor dan pelacur agama....ALFATEHAH utk Allahyarham....

salam bro,

tema amat bersetuju dengan pendapat sahabat kita di atas ini.sama dengan pemikiran teman.

Anonymous said...

Rakyat selalu kena kencing jer la..
KEADILAN kepala Gajah dia...

Aku syorkan keluarga arwah saman jer pemimpin hipokrit tu.

Doa2 puak HamPAS berbalik kepada mereka. Mulut jgn celupar,hati mau bersih,hasad dengki kena buang.

Anonymous said...

aku dulu polis trafik, kini dah pencen. bila aku tengok gambar dlm surat khabar utusan, aku cuba kaitkan ngan pengalaman aku dulu.

kalau sebelah kanan kereta yg remuk, tak mungkin kereta yg salah, kecuali ia makan jalan. sebab motosikal akan berada jauh disebelah kanan pemandu kereta.

kalau motosikal yg memotong tp x lepas, itu besar kemungkinan.
jadi, biarlah polis yg buat kerja..

YANG GAMBI said...

Salam Taukey, apa nak heran, puak-puak ni memang tidak pernah akur dengan undang-undang....pakai bantai je....

geli kunyit said...

anon polis trafik pencen

kau tak tau ke kereta si tian chua tu dah nak selit balik masuk lepas memotong masa berlanggar... kalau macam tu kemek sebelah mana???? takkan sebelah kiri pulak

ini bukan langgar dari belakang lah bengap ni langgar dari depan



tak makan jalan ke tu

kau dulu pencen pangkat ape??? prebet ke

kau ni memang polis pencen bebal tapi aku rasa kau sebenarnya bukan polis sebab kalau polis sure dah nampak dah hal ni

kau ni sebenarnya peminat raja kunyit Mat King Leather kan