Monday, April 13, 2009

Thailand Memerlukan ISA


Anwar Ibrahim dan Fuxkatan Riot seharusnya mengambil ikhtibar tragedi yang berlaku di Bangkok apabila rakyat Thailand melakukan rusuhan jalanan dan memalukan Negara itu semasa Sidang Kemuncak ASEAN. Thailand barangkali mempunyai rakyat yang sangat menghormati rajanya tetapi sikap sebenar Thailand berhubung pemerintah adalah berlainan sekali.


Thailand tidak mempunyai undang-undang pencegahan seperti mana Malaysia mempunyai Akta ISA. Undang-undang yang diguna pakai untuk mencegah daripada sesuatu perkara buruk yang boleh menggangu ketenteramaan awam daripada berlaku. Thailand mungkin boleh mempelajari perlaksanaan dan mengadaptasi Akta ISA di negara itu. Seperti mana Amerika, Kanada dan beberapa negara Eropah yang menceduk ilmu ISA daripada Malaysia


Malaysia seharusnya mengekalkan ISA tetapi perlu dilakukan kaji semula kerana ISA masih lagi relevan untuk diguna pakai di Malaysia. Tambahan pula, Malaysia diduduki oleh pelbagai bangsa dan ideologi yang dilihat terdapat kelompok dan kumpulan yang radikal dan ekstrim.


Jika ISA dihapuskan ini akan mengundang kesukaran kepada kerajaan untuk mengawal, memelihara dan mencegah daripada sebarang anasir luar yang menunggu peluang untuk melakukan tindakan menggangu ketenteramaan awam seterunya mengheret Malaysia ke kancah ketidakstabilan politik. Jika ini berlaku, pelbagai kesan akan TIMBUL antaranya, sektor ekonomi dan pelancongan akan terjejas teruk sekali gus menyukarkan rakyat menjalani kehidupan harian.


Kepada pihak-pihak yang inginkan Akta ISA dimansuhkan renungkan kembali atas dasar apa keinginan itu ditimbulkan. Jika sebab keuntungan politik maka huru haralah negara ini kerana mempunyai pemimpin yang tidak memandang kehadapan.. Tanya Anwar Ibrahim Munafikun Akta ISA ini tersangatlah penting kerana di dalam kerajaan dahulu beliau langsung tidak membantah malahan menyokong penggunaannya kerana apa, kerana keuntungan POLITIK..! Jika ditakdirkan beliau menjadi PM pasti Akta ISA dikekalkan.


Bercakap memang mudah tetapi ingin melaksanakan adalah sesuatu yang sukar atau mungkin Anwar Ibrahim Munafikun ingin melihat bumi bertuah ini kacau bilau disebabkan paranoidnya terhadap jawatan PM.

5 comments:

Panglima Perang Cyber said...

Salam Tuan..

blog tuan terpaksa dikeluarkan sementara dari senarai list BPN kerana tidak memenuhi syarat2 sbg ahli BPN..

Sepatutnya tuan perlu letak chatroll BPN di sini juga.

maaf atas kesulitan!

Jika blog tuan didapati sudah memenuhi syarat2nya maka ia akan kembali diletakkan di dalam senarai Blogger BPN di blog saya..

Saya juga akan bagi kod logo BPN versi Flash melalui Yahoo Messenger untuk dipaparkan di sini..

Sekian, terima kasih..

PAPA GOMO said...

SALAM BRO...
INI ANWAR MEMANG LAHKHANAT...
KITA KASI BOGEL SATU PERSATU...

MELAYU HAPRAK??? http://gomo-no1.blogspot.com/2009/04/melayu-berpecah-kerana-siapa.html

Lord Garam said...

ALAMAK PANG5,

SORRY BRO, BOLEH BERIKAN CODDING UNTUK CHATROLL TUH TAK.

GOMO MACAM BIASA ANWAR AL-PENIPU DAH TAK TAU NAK CAKAP APA DAH

Anonymous said...

pang5


Ilekla..jangan la keluarkan sementara dari list BPN blog saudara zahid ni. Bagi la tahu codding chatroll tu camna...

ex-pkr

MK IV said...

bullshit baca: bullshit pembangkang nak mansuhkan ISA, kalau depa dapat perintah malaysia itu lah hukum yang pertama depa pakai untuk pemimpin BN/UMNO dan Raja-raja Melayu.