Sunday, April 12, 2009

Siapa Yang Lebih Untung Sebenarnya?

Kecelaruan landskap geopolitik hari ini pernah dirasai oleh generasi lalu ketika era pemerintahan Tunku Abdul Rahman. Hari ini suasana politik menyaksikan BN telah kehilangan majoriti suara di Parlimen. Bagi mereka yang berumur dalam lingkungan umur 50 tahun ke atas kisah PRU 1969 adalah lebih kurang kepada persamaan hari ini. Cuma kita tidak dikejutkan dengan rusuhan kaum yang melampau.


Semasa Pilihan Raya Umum 1969, Parti Perikatan telah kehilangan majoriti yang menyaksikan parti pembangkang iaitu DAP, GERAKAN dan PPP telah merampas beberapa negeri yang asalnya dibawah pentadbiran Perikatan.(jikalau tidak silap saya)


Situasi yang sama berlaku pada hari ini, apabila 5 negeri telah ditawan pembangkang semasa PRU ke-12 lalu. Semasa PRU 1969, berlaku tindakan protes undi daripada bukan Melayu khususnya Cina dan segelintir orang India serta Melayu yang mendapat sokongan moral daripada PAP, parti yang mentadbir Singapura.


Bukan Melayu ketika itu mengambil contoh Lee Kuan Yew sebagai role model. Mereka berpendapat, jika seorang Cina seperti Lee Kuan Yew yang datang dari Tanah Besar China mampu mempunyai sebuah negara bernama Singapura apatah lagi yang boleh dilakukan selain dari tidak menyokong perikatan.


Atas motivasi itu, undi protes bukan Melayu telah menengelamkan Perikatan selepas Tuanku Abdul Rahman mengeluarkan Singapura daripada Malaysia pada tahun 1965 dengan mengambil motivasi Lee Kuan Yew menjadi pemerintah di sebuah tanah asing iaitu tanah melayu. MCA dan MIC ditolak mentah-mentah kerana dianggap budah suruhan UMNO.


Dalam atmosfera politik hari ini, apa yang berlaku adalah harapan yang diberi oleh Anwar Ibrahim dan sikap lurus PAS boleh mengulangi landskap politik tahun1969. Anwar Ibrahim telah mewujudkan harapan itu apabila pentadbir bumi bertuah ini tidak mustahil bukan Melayu boleh menjadi penguasanya. Lihat PAS, bukan Melayu dengan senang hati mempolitikkan ayat-ayat Al-Quran demi survival politik masing-masing.


Beliau secara sedar telah menghantuk orang Melayu UMNO dan orang Melayu PAS/PKR dikedudukan terperangkap (check mate). Orang Melayu khususnya yang membenci pemerintah merasakan adalah demokrasi jika bukan Melayu juga boleh bertindak sebagai pemerintah. Itulah yang berlaku seperti mana ketika referendum diadakan sebelum Singapura dikeluarkan oleh Malaysia.


Orang Melayu pada masa itu berpendapat, biarlah mereka mengikut Singapura jika di Singapura mereka mampu mendapat kehidupan yang lebih baik dan sempurna daripada tinggal di Malaysia. Mereka menyokong dan mengucapkan selamat tinggal kepada rakan rakan di Malaysia dengan harapan Singapura mampu memberi sinar harapan kepada mereka. Lihatlah hari ini dimana kedudukan orang Melayu di Singapura.


Anwar Ibrahim mahukan semua itu berlaku bagi memudahkan beliau menjadi Perdana Menteri seperti yang diidam-idamkan. Orang Melayu secara membabi buta menyokong tanpa sedar ada pihak yang lebih merasakan keuntungannya disebalik konflik ini. Tetapi dalam tidak sedar, Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang telah memberi isyarat kepada golongan chauvinisme bahawa kesedaran telah timbul di kalangan orang Melayu.


Anwar Ibrahim benar-benar telah merosakkan perpaduan yang dikecapi rakyat Malaysia hari ini. Tambahan pula PAS sebuah parti yang mengaku memperjuangankan Islam sebenarnya telah diperkudakan untuk memecahbelahkan umat Melayu hari ini. Di satu ketika Anwar memperkudakan PAS, DAP memperkudakan Anwar Ibrahim dan PAS diperkudakan DAP dan Anwar Ibrahim. Acuan perjuangan mereka sentiasa berubah mengikut iklim politik.


Sebenarnya, Bukit Gantang adalah petunjuk untuk pemerintah melihat arah sokongan orang Melayu kembali kepada perjuangan asal iaitu mempertahankan hak-hak keistimewaan yang diperolehi tanpa ada pihak yang boleh mempersendakan keistimewaan itu. Ternyata niat dan keinginan telah tercapai dan PAS masih lagi berkhayal dengan dokongan politik rakan sepakatan yang sentiasa berubah-ubah.


Perpaduan yang telah dikecapi selama ini adalah yang terbaik dan berbaloi untuk semua kaum merasa aman dan sejahtera kerana pendekatan yang digunapakai pemerintah adalah yang terbaik dan bertolak ansur. Didalam sesebuah kerjasama, kepuasan semua pihak kadang kala sukar untuk dipenuhi tetapi dengan kebijaksanaan menangani dan mempelajari sejarah lampau tidak mustahil permasalahan itu boleh diatasi.


Jika orang Melayu sendiri kuat dan bersatu padu adalah tidak mustahil kuasa politik itu boleh dikekalkan kerana hanya kuasa politik yang dapat mempertahankan bumi bertuah ini daripada dijajah dengan rakus oleh pihak-pihak yang menunggu kesempatan yang sesuai untuk mengubahnya.


Tugas berat terletak kepada penguasa baru untuk memperbetulkan sonsang politik yang telah dicetuskan oleh Anwar Ibrahim. Ambil ikhtibar daripada sejarah lalu kerana isu perpaduan pernah mengheret bumi bertuah ini kedalam kancah berdarah yang tidak ingin dikenang seluruh hidup ini.

11 comments:

GOMO said...

SALAM BRO...
PADAT BRO...
MANTOP INI STORY...
KAWAN COPY....

HE HE HE...
KITA KASI GEGAR ANWAR AL-JUBURI...

SALAM....

Kembara Politik said...

Salam Tuan,
Tepat sekali Tuan. Kita kena sentiasa berpesan-pesan. Sudah tiba masanya kita bersatu padu untuk mempertahankan apa yang dikatakan hak kita. Penolakan bukan Melayu terhadap BN jelas menunjukkan ada agenda tersembunyi yang lebih besar yang sedang direncanakan dan sedang berjalan tanpa disedari oleh kita.

garamanis said...

Salam

GOMO dan Kembara betol al juburi menyumbang kepada masalah hari ini. Tugasan kita diruangan maya ini adalah untuk berpesan dan menyampaikan kepada agenda-agenda yang sedang berlaku yang boleh menganggu gugat perpaduan hari ini.

Anonymous said...

PESANAN DEMI PESANAN, AKU MAHU TERUSKAN LAGI PESANAN INI UNTUK GENERASI HARI INI DAN SETERUSNYA - DALAM KEHIDUPAN HARIAN KITA SEBAGAI BANGSA MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM - HARUSLAH KITA MELIHAT KEDALAM HATI MEREKA BANGSA CINA DAN INDIA INI TANPA MEMBERI KEPERCAYAAN SEPENUHNYA."WAJIB KITA MELIHAT CINA INDIA INI APA YANG TERSIRAT DIHATI MEREKA DARI APA YANG MEMANG KITA DAH TAHU YANG TERSURAT" TERUSKAN LIHAT HATI MEREKA WAHAI BANGSAKU DARI APAJUA IDEOLOGI KITA,TERJEMAHAN YANG ADA SETAKAT INI MENGATAKAN 99% PERATUS HATI MEREKA TIDAK PERNAH IKHLAS PADA KITA BANGSA MELAYU.MEREKA TETAP MAHUKAN MALAYSIA INI SEPERTI SINGAPURA WALAU PUN TERPAKSA TUNGGU 999 TAHUN.

Parpu Kari said...

wah bro, kau ni memang a writer la bro!

aku pun nak buat kesinambungan cerita kau la bro!

garamanis said...

Parpu,

Kasi sambung chapter 2..

CYBERCDO said...

Demi untuk menyelamatkan bangsa Melayu dari menjadi pelarian di bumi Malaysia ini, kita harus bangkitkan semangat nasionalime melayu....diperingkat permulaan ini marilah kita bersama-sama "memelayukan kembali" puak-puak melayu yang telah hilang semangat kemelayuan mereka kerana dok mengikut ajaran Anuar Ibrahim dan Nik Aziz....HIDUP MELAYU !!!

garamanis said...

Salam Bro CDO,

Aku sokong dan kagum semangat juang anda. Teruskan berjuang

CYBERCDO said...

Lupa lak, sebagai menjawab tajuk artikel "siapa yang lebih untung sebenarnya" dari PRK Bkt Gantang...Jawapannya adalah albanjari, topeng perak, dugong, wak karmo, dan krew-krew perak.express.com.....Sebab lepas orang kira undi, depa dok kira kira untung dari duit sumbangan seringgit seorang, dan dok membahagia
kan "harta' tersebut. Laa nie mereka dok lepak sambil tunggu bila lagi ada PRK, mungkin di PENANTI kot....kalau tak takkan albanjari seorang engineer boleh berhenti dan tumpukan masa untuk memblogging....Saya ingat memang cara ini depa cari makan, buat blog, kasi tulis isu hangat , kutuk sana, kutuk sini....lepas tu....minta seposen...Saya ingat mereka ini diberi sumbangan kerana sumbangan mereka di dalam memaki hamum pemimpin negara .

rahman,ahchong,muniandy said...

Agama dipolitikkan, inilah jadinya. Yang salah diagungkan, yang tak bersalah difitnah semahu-mahunya hingga membawa masuk wartawan asing dan menyogok orang asing dgn berita2 dan gambar2 yg diada2kan, semuanya DENGARCAKAP sahaja. Sumpah muhabalah sebut nama Allah SWT, tak nak terima. Surat akuan bersumpah RM5 senang2 diterima. Mengaku orang ISLAM apa begini? Kata tak percaya mahkamah, tak percaya hakim2 Malaysia tp surat akuan bersumpah cap mahkamah Malaysia , boleh pulak terima????

'Double standard' mainan pembangkang jelas terserlah terutamanya bila keputusan mahkamah tidak menyebelahi mereka. Kalau mereka menang, mereka benar, kalau kalah semua orang lain salah, hakim salah, pendakwaraya salah, polis salah, orang tu salah, orang ni salah...susahnya hidup mereka di bumi Allah ni kerana mereka sendiri menyulitkan keadaan...kerana ada orang yg tutup dua2 belah mata mereka.

Memang benar perbuatan beberapa kerat ahli UMNO di T'ganu menderhaka kpd Sultan TIDAK mendapat sokongan ahli UMNO di akarumbi. Kami juga terkejut melihat kebiadapan sesetengah orang UMNO ni tetapi kami tidak terikut dan merestui mereka. Bagi ahli UMNO yg masih waras, kami menyuarakan rasa kesal dgn perlakuan melampau mereka itu. Bukan semua ahli UMNO buta hati!!

Mengenai pengundi hantu pula, ia adalah ciptaan pembangkang yang dari dulu suka menuduh orang lain. Tidak ada istilah itu dalam SPR dan pilihanraya yang dulu2, yg ada cuma nama2 pengundi yg meninggal atau berhijrah ke luar negara tetapi ahli keluarga mereka tidak memberi maklumat untuk membatalkan nama2 mereka. Masalahnya, perayu undi pun jadi pengundi hantu bagi pembangkang!!! Kalau dah hidup penuh syak wasangka...

Pasal rasuah ni, sama saja dlm PR. Mungkin ada pengikutnya yg tak dapat bahagiannya sebab tu lah ada yg dok teriak2 dlm blog Tun ni!!! Kalau dapat laba, takkan nak bising2 di sini? Pemimpin2 PR ramai yg bila jumpa pemimpin2 kerajaan bertukar2 senyum ada makna, bersalam2 mesra makan semeja, tetapi pengikut2 mereka di bawah mereka api2kan membenci pemimpin kerajaan. HIPOKRIT!!! Sumbangan2, derma2 dari luar negara terutamanya dari US yg mendokong parti mata dajal tu, lumayan sekali dan org2 atasan PKR selama ni dpt duit raya tak kira musim. Bila ke kampung2, mereka minta derma dari ahli2 yg tak teragak2 menderma lagi biarpun anak2 tak berapa cukup nak beli buku...Semakla senarai pemberian dari badan2 amal US nun...

Tuduhan tanpa bukti adalah fitnah. Kalau kerajaan bertindak seperti yg didakwa menggunakan unit khas membunuh orang yg kerajaan tak suka, dah lama pemimpin pembangkang tu tak wujud!!! Tapi sepatutnya dah lama tak wujud sebab kerajaan masa tu dah racun dia dgn arsenik??? Lamanya kesan arsenik tu berjalan ye??? Cakap pakai lutut!

Tindakan Tun menahan bantuan sekolah agama dulu mungkin ada baiknya kerana apa guna memberi kepada yg tak reti menghargai dan bersyukur, berterima kasih kepada yg memberi?? Anak2 kecil di pasti dan sekolah agama mereka diajar menghina pemimpin2 kerajaan terutamnya Tun sebagai PM, menggelarnya dgn gelaran2 yg terlalu kesat, gambar2 Tun diconteng2, dikoyak2 dan dipijak2 dan Tun dimakihamun semahu2nya. Saya pernah melihat gambar2 Tun diperbuat begitu kerana saya dah lama bertugas di Pantai Timur, dan lebih 26 tahun. Anak2 mereka ini bila naik sekolah menengah, otak mereka dipasak lg dgn fitnah2 dan mereka ditegah mengikuti berita arus perdana, tv haram dan akhbar arus perdana haram. Yg halal berita2 fitnah yg mereka sendiri ada2kan. Kalau kerajaan dianggap taghut, zalim, kejam, tidak Islamik, mengapa terhegeh2 meminta bantuan dari kerajaan? Nak makan share duit dari kerajaan taghut, zalim dan kejam?? Baik jangan subahat saudara saudari.

PR lagi teruk. Bukan setakat cedok bagi, mereka sendiri yang pergi kaut guna jentolak. Bekas TimbKM PP juga ada bahagian dlm kuari...tu yg diberitahu. yg kita tak tahu??? Sama2la kita lihat apa lg yg pembangkang terutamanya pemimpin no1 mereka yg semakin kuat temberang, berbohong, berangan tak sudah...Hingga hari ini gagal membuktikan dirinya suci, tak bersalah walhal member2 dia di MCKK dulu semua tahu benar siapa dia di kalangan mereka...

Mereka kata PR telus? Terlalu telus hingga aksi di bilik tidur pun dihidangkan, hubungan dengan suami orang beragama Islam pun dihalalkan 'my dedicated boyafriend' kunun!. Ramai yang berjuang untuk terus menikmati gaji lumayan menjadi MP, MB, EXCO dan sebagainya. Apa jadi dgn MB Selangor? Kenapa hanya isytihar gajinya saja tp tidak kesemua aset yg lain termasuk apa yg isterinya ada? Ingat saham2nya dlm Guthrie shj beratus juta RM. Apa dah jadi dgn beberapa MP dan ADUN PR yg lain? Kes2 mereka pun mencerminkan nafsu lbh besar dari perjuangan untuk rakyat . Yg bersekedudukan dgn perempuan lain sedangkan isterinya ada, yang main gila dgn suami orang dari lain bangsa dan agama, yg dah pasang lebih isteri sedangkan dulu mereka marahkan pemimpin2 UMNO bila ini berlaku? Dan ada yg rakus menghambat persen2 dari ahli2 perniagaan disekeliling mereka. Tolonglah celik2 mata tengok orang2 PR jugak. Kalau rajin memeriksa orang2 kerajaan, sila periksa juga dibelakang tabir org2 PR ni sebab mereka bukan MAKSUM, tak pernah buat salah, tak ada nafsu atau tak terliur dgn duit senang dapat???

garamanis said...

Salam Bro CDO,

Hua..hhua...hua..Jawapan yang bernas. Teman pun tak terpikior sampai ke situ...Mungkin albanjari dok sibuk main teloq sambil-sambil main mahjong perabih duit dana.