Monday, May 17, 2010

Sibu: Lebihkan Cina, BN Terlupa Kaum Lain.

Antara sebab kegagalan BN di Sibu adalah tidak cuba menerangkan isu agama yang dimanipulasi oleh jentera pembangkang sebagai strategi kempen yang berkesan. Bagi pembangkang, mereka tidak mempedulikan semua larangan Polis dan SPR yang penting mesej itu sampai ke pengundi.

Asasnya, isu agama sangat sensitif bagi rakyat Sibu. Walaupun ditohmah dengan budaya politik semenanjung DAP terus menjadikan itu sebagai modal kempen untuk menakutkan pengundi. Apa pilihan yang pada pada pengundi melainkan terikut-ikut dengan lenggok pembangkang kononnya pejuang suci agama.

Tidak kordinasi diantara jentera BN bersama BN Sarawak juga petunjuk jelas, Robert Lau terpaksa berputih mata di Sibu. Antara yang jelas apabila BN Sarawak melalui SUPP tidak 'memandang' pertolongan jentera kempen dari semenanjung.

Bagaimanapun, paling ketara permasalahan BN ialah apabila gagal membawa keluar pengundi di kawasan rumah-rumah panjang di kawasan Melayu di DUN Nangka. Akibatnya undi-undi 'berharga' ini gagal dikutip BN. Jika faktor cuaca dijadikan alasan rasanya tidak adil kerana difahamkan jentera BN telah menamatkan operasi seawal jam 12 tengahari. Ini juga yang mengakibatkan peratusan mengundi menjadi sangat rendah.

Wajar dikatakan, protes kaum Melayu/Melanau di DUN Nangka adalah kerana prestasi Awang Bemee yang gagal memenangi isu-isu semasa seperti tanah, isu tembok penahan air dan layanan pemimpin BN yang 'melebihkan' kaum Cina.

BN seharusnya perlu mengucapkan jutaan terima kasih kepada kaum Iban yang terus konsisten menyokong BN walaupun melihat kerajaan lebih berminat menjaga isu-isu kaum Cina dengan pelbagai peruntukkan yang dicemburui oleh Bumiputera Sibu.

Indikator Sibu adalah petunjuk jelas kaum Cina konsisten menolak BN walaupun telah diberi pelbagai imbuhan yang melangit dan dicemburui kaum lain, agenda untuk menolak BN tetap menjadi agenda utama.

Untuk PRU ke-13, apakah BN sudah bersedia?

13 comments:

naDim'IQ said...

CINA CELAKA ni dah LAMA Xsuka ngan KETUANAN MELAYU, lupa ke siapa punya angkara hingga terCETUSnya
13 Mei'69??
SIAPA yg NAFIkan ISLAM & BAHASA MELAYU sebagai TOP PRIORITY??
siapa mula TIMBULkan kecoh hingga terjadinya OPS LALANG??

NAJIB.. susukan ar MELAYU, BUMI & INDIA lagi BAGUS dari dok jaga BABI HUTAN ni!

Anonymous said...

sudah sampai masanye, bn lebih tegas dan tidak pilih bulu. cina pedulikan mereka..najib dan saf kepimpinan kena kerja kuat ..

Anonymous said...

Saudara Pengarang,
Saya tidak begitu paham cara saudara menganalisis keputusan prk di Sibu. Memang tidak dapat dinafikan DAP telah memainkan sentimen perkauman, tetapi kalau sokongan beralih kepada DAP di atas sentimen, kenapa pula DAP mendapat sokongan di kalangan kaum bumiputera?

Untuk mengetahui dengan lebih dalam kita harus melihat prestasi undi BN dari segi saluran undi. Sudah terang lagi bersuluh, sokongan orang muda terhadap BN begitu teruk disebabkan campurtangan bekas pemimpin dalam hal ehwal pentadbiraan pemuda BN.

BN ketandusaan pemimpin muda yg berbakat. Yang dilantik menjadi Ketua Pemuda BN disisihkan begitu sahaja, walaupun beliau merupakan satu satunya harapan BN untuk bersaing dalam saluran 3 ke atas.

Tinjauan demi tinjauan telah dengan jelasnya menunjukkan bahawa golongan pengundi pemuda mahukan wakilnya di Barisan kabinet. Tetapi permintaan mereka ditembak oleh segelintir golongan bloggers banjingan yg tidak jemu mengutuk Pemuda BN

Maka siapa yg bertanggung jawab mensabotaj BN dalam hal ni.

Tepuk dada tanya selera.

Anonymous said...

kerajaan selalu lebihkan kaum cina

Anonymous said...

Siap sedia la melayu semua...aku rasa bangsa bangsat ni dah lebih2 sgt ni...so prepare la pape yg patut k? prepare pe..korang pikir la sendiri...

Anonymous said...

Sedarlah dan insaflah kerajaan, jangan bazirkan duit rakyat dengan melutut dgn orang tak mengenang budi, banyak lagi rakyat bangsa lain yg miskin diluar sana yg terima apa saja pemberian kerajaan seadanya dan tetap hati menyokong kerajaan.

Jebat derhaka said...

Bangsat Cina ni kalau diberi muka inilah jadinya. Takan nak menyokong kerajaan pinpinan melayu. Inilah dasar melebihkan cina konon nak tarik undi mereka, undi anak bumiputera diabaikan, silap2 PRU 13, orang melayu akan boikot BN kerana melebihkan cina, semua peruntukan diberi berjuta-juta kpd mereka tapi hati tetap komunis anti-kerajaan.Skrg undi siapa BN nak jaga, anak2 muda melayu memerhatikan semua ini. Jangan lupa sejarah siapa yg mulakan peristiwa 13 Mei 1969 dan tengoklah singapura apa yg jadi kpd anak bumi dan layanan yg diberikan kpd mereka oleh pemerintah cina lee kw u abang DAPigs.

Mohd said...

Najib harus memberi perhatian yg serious dgn yg berikut:
1. BN tidak lagi diterima oleh kaum Cina. Mereka telah nampak bhw MCA dan Gerakan tidak mampu utk memenuhi cita2 kaum Cina iaitu utk memerintah Malaysia spt Singapura. Kaum Cina tidak berpuas hati dgn hanya memegang 70% ekonomi Malaysia. Mereka kalau boleh mahu bolot semua.
2. Kaum Cina sedar bhw DAP yg berkiblatkan Singapore akan menjadikan negara Malaysia sebuah republik utk mereka berkuasa politik seterusnya. Jika ini berlaku, tak usah haraplah orang Melayu boleh bangkit semula. Pembangkang Melayu akan disenyapkan dgn tindakan memufliskan mereka spt yg berlaku di Singapore.
3. Inilah masa yg sangat sesuai utk Cina merebut Puterajaya melalui PKR dan PAS. Sebab kaum Melayu berpecah kpd UMNO dan PAS. PAS pula hanya mahu dapat peluang memerintah sahaja. PAS tak kira kalau kuasa politik yg sebenarnya akan berada di tangan DAP. Tengok sahaja di Selangor dan di Penang, bagaimana PAS bagaikan patung bisu yg tidak langsung membela kaum Melayu.
4. Perhatikan bagaimana Anwar dari PKR digunakan oleh DAP utk menekan Nik Aziz dari kumpulan Erdogan PAS supaya jangan sekali2 berkerjasama dgn UMNO spt yg diura2kan oleh Hadi dan Nasha. DAP tahu jika UMNO dan PAS boleh berkerjasama, orang Melayu akan jadi sangat kuat dan berupaya menghalang cita2 jahat kaum Cina. Melayu boleh meminda perlembagaan dan melenyapkan terus kuasa ekonomi dan politik kaum Cina dgn cara yg dilakukan oleh Kerajaan PAP Singapore. Niat jahat mesti dihalang dgn tegas dan berani.
5. Ini sekarang kaum Melayu sedang melihat bagaimana Najib sedang sangat berlembut dgn orang Cina dan membiarkan diri dipulas tangan (arm twisting) oleh MCA dan Gerakan. Kononnya nak ambil hati kaum Cina. Tak perlu lagi sebab kaum Cina sudah tak ada hati lagi dgn BN!
6. Utk kembalikan kuasa politik kpd orang Melayu di PRU13 nanti, UMNO haruslah meletakkan calon Melayu tempatan di kawasan majoriti Melayu. Calon Cina atau India hanya boleh diletakkan di kawasan majoriti Cina sahaja. Jangan beri muka kpd kaum Cina ini. Ada mereka beri muka kpd kaum Melayu?
7. Utk survival orang Melayu, PAS dan UMNO mesti berkerjasama. Tolak ke tepi segala perbezaan. Tengok bagaimana kaum Cina dari MCA, Gerakan dan DAP pun boleh bersatu utk agenda jahat mereka. Kenapa kita orang Melayu tak boleh?
8. Tengok bagaimana PR telah mainkan isu agama dan perkauman di PRK Sibu dan Najib tidak ambil sebarang tindakan yg tegas dan berkesan. Kalau zaman Tun Mahadir sudah lama petualang2 negara ini telah diISAkan. Fikirkanlah utk keselamatan rakyat. Jangan asyik berselogan shj yg rakyat akan didahulukan! Sebenarnya kaum Melayu nampak slogannya harus ditukar kpd "Cina didahulukan!"
9. Orang Melayu dan Raja2 Melayu mestilah bangun dari tidur sebelum terlambat. Jangan tunggu sehingga nasi menjadi bubur! Menyesal dahulu kedapatan menyesal kemudian tak berguna!
Allah hu Akbar.

life is not a fairy tale dude said...

Melayu yang menyokong dan mengundi DAP ini tidak sedar apakah akibatnya mereka ini mengundi DAP.

Sedarkah mereka DAP itu begitu kuat sikap perkauman Cina?

Sejarah telah membuktikan DAP itulah pencetus 13 Mei 1969.

Prioritise our own race

hanizam said...

daripada bantu sekolah mereka dengan bantuan berjuta-juta ringgit, baik pulihkan sekolah kebangsaan yang terlalu banyak kemudahan yang uzur & lama...

sekurang-kurangnya, anak bangsa melayu dapat belajar dengan selesa...bila selesa, belajar pandai...

PM & TPM, tengok-tengoklah prasarana sekolah kebangsaan di seluruh negara...jangan dok bantu sekolah mereka je...

pikir-pikirlanlah kalau BN nak perintah lama lagi...kaum lagi juga jangan dilupakan...

Anonymous said...

kalau Melayu dalam Kerajaan dan Pembangkang bergabung untuk menafikan kuasa Cina Celaka dalam parlimen kan lebih baik..
at least yg gaduh Melayu sama Melayu, mesti boleh settel punya..
Tanah kita, kenapa nak beri BANGSA PENDATANG plak perintah??
kalau dulu pemimpin Melayu telah tersilap, sekarang kita perlu betulkan..
jika berlaku seperti 13 Mei'69..
biar aku mati dari menyembah bangsa cina celaka!

whiteorange said...

Anon 11.08

Aku rakyat biasa, tapi aku juga tahu siapa boleh memimpin dan siapa tak boleh,

Kalau saudara masih mengidolakan si celaka KJ tu,serupa jugalah saudara sengannya, celaka.
Saudara harus tahu bukan sahaja bloggers, malah puluhan ribu ahli UMNO yang membenci KJ yang dianggap liabiliti UMNO.Saudara sedar tak bagaimana pengkhianat yang baru setahun jagung dalam parti diletakkan diatas tahta UMNO setinggi tingginya. Kami tidak mau orang orang seperti KJ ini wujud pun dalam parti.
Saudara harus tahu bahawa kemenangan KJ adalah kerana kuasa wang dan bukan ketokohan. Memang benar beliau punya tokoh, tapi tokoh perompak, tokoh bangsat dalam UMNO.
Mujurlah sial ini berjaya disenyapkan, dan aku harap terus disenyapkan. Saudara tahu taj ramai dikalangan balaci2 KJ sekarang berada di dalam kepimpinan bahagian. KJ sudah mula mengatur langkah sebagaimana Anua sial itu mengatur langkahnya sewaktu dimasukkan kedalam UMNO. Satu soalan ringkas, mengapa KJ sial ini beria-ia menghantar pasport Anua celaka. Mengapa tidak ada satu pun jawapan keatas tuduhan yang dilemparkan kepada KJ terdengar ketelinga kami.
Saudara mau UMNO direformasikan tapi dimasa yang sama saudara mau menjulangnya, apakah saudara juga turut punya saham? Tahukahj saudara kju galah merupakan salah satu punca BN porak peranda yang hampir kehilangan kuasadalam PRU 12?

GO TO HELL KJ .. BENCIKU TETAP MEMBARA

Anonymous said...

Benci ni kena ada hadnya. Marahkan nyamuk kelambu dibakar. Yang menang Pakatan dan DAP. Kao sayang DAP ke?
Cina tu pandai. Kao terfikir ke yg puak DAP tu semuanya 1 big happy family? Dulu kita terdengan MP Batu Gajah tak ngam dengan Ngeh-Nga. Tapi sekarang kita tak dengar sebarang kisah ttg masalah dalaman DAP. Kerana mereka sudah bersatu. Malah Cina pun sudah bersatu. Yang berpecah Melayu kerana kisah silam dikitar semula.

Tak sokong tak pe. Janji terimalah kenyataan