Wednesday, January 06, 2010

Selepas Sulaiman Abdullah, Mungkinkah Sankara Nair Menarik Diri.?


Artikel ini dipetik dari blog Diari Anwar:

Semalam mahkamah menolak semakan kehakiman yang dikemukan oleh Anwar terhadap satu kenyataan bertulis yang ditandatangani oleh seorang pendakwa raya. Alasan mahkamah tinggi menganggap permohonan itu remeh dan menyusahkan serta menyalahgunakan proses mahkamah. Sini

Kami (Diari Anwar) menganggap tindakan Anwar sebagai dayus dan terdesak memandangkan Anwar sangat hebat dan lantang dalam memperjuangkan keadilan (kononnya). Respon hakim mahkamah tinggi yang menganggap permohonan itu sebagai remeh dan menyusahkan adalah tepat. Orang-orang disekeliling Anwar khususnya para peguambela tahu betapa Anwar terdesak untuk mencuci dosanya. Perancangan 2010 sebagai tahun penentu nasib politiknya telah dirancang bagi memberi gambaran Anwar masih lagi 'bernyawa'. Sini

Kami kepingin sekali membongkar perancangan Anwar yang makin hari makin tersepit dengan percaturannya sendiri. Masih ingat lagi rangkaian peguam bela Anwar yang diketuai oleh Sulaiman Abdullah.? Sebagai pemegang diari merah Anwar segalanya kami tahu walaupun perkara itu tidak didedahkan didalam inner cycle Anwar sendiri.

Dari pemahaman, rangkaian peguam bela Anwar mula memberontak dan berpecah kerana selepas Sulaiman Abdullah menarik diri (walaupun alasannya sukar diterima peguam lain) terdapat peguam yang mahu mendominasi dan bersikap arrogant kerana mahu menjaga kepentingan parti dan individu.

Dalam rangkaian 9 peguam bela Anwar termasuk Karpal Singh, Sivarasa dan Sankara adalah peguam yang tidak sefahaman. Sivarasa mempunyai barisan orang kepercayaannya sendiri. Lathefa Koya, Amer Hamzah, Edmund James Bond antara yang condong kepadanya tetapi Sankara Nair selain dari Raja Addruce dan Dato Param Cumaraswamy, Karpal Singh juga lebih mempercayai beliau. Jika diikutkan pengalaman, Sankara dan Raja Addruce antara peguam yang masih lagi bersama Anwar selepas kes 1998.

Dalam satu pertemuan, Sankara Nair pernah meyuarakan hasratnya untuk menarik diri sepertimana Sulaiman Abdullah dan hanya mahu kekal dalam kumpulan peguambela kes saman sahaja. Keinginan Sankara semakin jelas bila dia menelefon Dato' Param dan menyatakan hasratnya setelah berbincang dengan Karpal Singh yang juga berura-ura untuk menarik diri.

Dato' Param adalah peguam yang jarang diberi perhatian tetapi kini dia telah memahami kenapa mesti Sulaiman Abdullah menarik diri. Permintaan Sankara cuma dia tidak mahu bekerjasama dengan kumpulan Sivarasa yang dianggapnya sebagai 'bunch of idiots' dan tidak berpengalaman dalam kes yang berprofil tinggi. Apa yang mengejutkan Dato' Param juga tidak sefahaman dengan Sivarasa dan enggan bekerjasama tambahan sikap bodoh Edmund James Bond yang langsung tidak digemari oleh Karpal Singh.

Bagaimanapun, dalam kelompok peguam bela Anwar alasan utama Sankara mahu menarik diri adalah kerana sikap Anwar yang tidak berpegang pada janji dan telah mendedahkan aib Sankara kepada semua orang. Ini ditambah dengan kekecewaan Sankara yang telah mengadu kepada Teresa Kok apa yang telah Anwar lakukan kepadanya. Apa yang mampu dilakukan Sankara adalah mahu melihat sejauh mana permainan Anwar.

Perkiraan kami mudah, rangkaian peguambela Anwar sudah berpecah. Ada kelompok proPKR dan satu lagi kumpulan ekspertis 1998. Jika Sankara Nair menarik diri pasti ramai lagi peguam yang akan tarik diri bukan kerana alasan tidak dapat memberi komitmen tetapi kerana kes liwat itu akan menjerat profesionalisme mereka.

Tokey - Patutlah Anwar beriya-iya mahukan mahkamah syarie take over kes sodomi dia.


3 comments:

GOMO said...

salam bro...
wow..mantap artikel ni..he he he...satu lagi kesesangraan buat anwar al juburi. kita sama sama nantikan hal ini. Jahanam kau anwar al juburi

Anak Lenggong said...

Jubur anuar semakin mengemut tu..kah kah kah

udanggalah said...

Salam Bro.. Yang peliknya Anuar takut sangat nak lawan Saiful yang dia anggap 'BUDAK SURUHAN' Najib tu..