Thursday, January 21, 2010

Kenyataan Ketua Penerangan Yang Dungu

Parti Islam SeMalaysia (PAS) mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa perahu naga yang terbalik di Pulau Pinang pada hari Ahad, 17 Januari baru-baru ini.

Insiden malang ini menyebabkan negara kehilangan enam warganegara muda melibatkan seorang guru berusia 20 tahun, Chin Ai Fang dan lima pelajar dari Sekolah Tinggi Chung Ling, Air Itam-Jason Ch’ng, Chin Aik Siang, Cheah Zi Jun, Koh Yizhiang dan Brandon Yeoh. Daripada 18 orang yang menaiki perahu naga tersebut, hanya 12 orang sahaja yang dapat diselamatkan.

Pastinya tragedi ini akan memberikan kesan yang mendalam kepada keluarga mangsa dan pelajar-pelajar lain. Insiden ini boleh dianggap kecuaian yang terburuk melibatkan pelajar sekolah selepas tragedi jambatan gantung yang runtuh di Kuala Dipang pada 26 Oktober tahun lalu.

PAS mahu punca tragedi ini disiasat dan meminta Kementerian Pelajaran serta pihak sekolah bertanggungjawab sepenuhnya termasuk memberikan pampasan kepada keluarga mangsa kerana gagal mematuhi langkah-langkah keselamatan yang sewajarnya.

Penggunaan jaket keselamatan adalah perkara wajib bagi aktiviti sukan khususnya yang melibatkan kawasan laut dan sungai. Maka adalah tidak wajar, pihak sekolah memandang remeh perkara ini hingga menyebabkan enam nyawa terkorban."

Ustaz Idris Awang,

Tokey - Bila runtuh jambatan Kuala Dipang lantang salahkan Kerajaan BN Perak. Takut benar PAS dengan Ketua Menteri yang bersikat rambut tepi itu. Sungguh memalukan PAS hari ini...

Spin..spin..

7 comments:

hanizam said...

kalau terjadi kat sekolah bantuan penuh kerajaan, berbakul-bakul DAP & PAS jaja suruh tubuhkah itulah...inilah...

ni bila jadi kat sekolah persedirian, nak tegur pun takut-takut je...

ada dakwaan pelajar memang tak mahu pakai jaket keselamatan, nak salahkan sape? takan sekolah jugak...nak ketuk dengan pendayung tu suruh pakai, nanti jadi lain cerita lak...

kalau penganjur yang tak bekalkan, aku rasa tu memang patut disalahkan kerana mengabaikan aspek keselamatan.

tengok jelah, kalau masih nak salah kerajaan BN, memang bodohlah...

Desperado said...

Tokey....dengan harapan dapat le jawatan dalam exco...tapi semua kena kencing!

Jeffry said...

DIA ORG CUMA TAU KOMPLEN, HENTAM..KOMPLEN, HENTAM..KENE DIRI SENDIRI TAK PLAK BERANI NAK BERSEMUKA DGN KETUA KOMUNIS TU KEHKEHKEH..DASAR MILITAN MMG MCM TU BROO

Anonymous said...

setuju.......... ketua penerangan canang merapu hampeh.. takut sangat dengan dap, kalau benar jantan suruh tubuh suruhanjaya di raja la. inilah contoh penerangan yang teramat.... last, adakah semua pemimpin pr dan melawat, bagaimana sibuknya mereka melahirkan rasa simpati bila gereja dibakar..... diharap nizar tidak akan nyalakan lilin

YANG GAMBI said...

Salam Tokey,

Itulah bisikan-bisikan iblis, syaitan dan komunis yang berselindung di sebalik jubah dan serban.......... segala keburukan dituding pada UMNO-BN..... sebaliknya satu persatu kemungkaran mereka terserlah....

jiwakita said...

salam.....

Double standard...sesedap cakap...merapu
lebih!....siapa tak berotak nie?

pakngah santan said...

dulu dah elok berlumba di teluk bahang dam, ada yang gatai nak ubah lokasi pulak. nak tunjukkan yang depa ni lain dari yang memerintah dulu. dah jadi macam ni, indirectly depa juga terlibat bersalah.

tapi biasalah buat puak pas yang hanyalah kuda tunggangan. mana berani nak kritik dap. tak ada maruah ke puak pas ni?