Thursday, January 19, 2012

PRU 13: Cerita Dusun Tua

Paneh Miang ada memberi peringatan. Kita harap UMB Hulu Langat boleh lebih salurkan maklumat tanpa unsur bias.
Tembelang dan temberang yang dimomok oleh Johan Aziz, Ketua UMNO Bahagian Hulu Langat semakin kemuncak kejatuhannya. Nampaknya Usul agar Johan Aziz ini letak jawatan sebagai Ketua UMNO Bahagian, juga tidak dicalon bertanding dalam PRU-13 makin menjadi kenyataan.

Sudah tidak dapat disangkal sikap tak peduli Johan, bila mana, gagal memaksimumkan kekuatan pasukan penceramah UMNO BN Hulu Langat seramai 100 orang yang menerima tarbiyah di Pulau Pangkor sekitar 2 bulan lalu.

Kes kuil Hindu di Saujana Impian berdekatan dengan SMAP KAJANG amat buruk ditangani oleh Johan. Walaupun pemaju dah bayar RM1.5 juta kepada geng kuil, tapi datang lagi geng kuil ke-2 berkampung mengharapkan imbuhan tambahan. Memang lahanat punya Hindu! Ikut suka dorang saja nak bernobat di kuil tu. Kes ini jika Johan Aziz bertelor, maka dia harus minta DO dan YDP MPKj bertindak untuk halau keluar pasukan Komunis Hindu ini.

Markiman Kobiran pun tak ambil peduli. Dr. Che Rosli, MP Hulu Langat wajar dipujuk menjadi calon BN daripada menjadi barua PAS. Baru padan penampar Mandaling kepada Johan dan Markiman. Ismail, Dusun Tua pun ambil pendekatan penakut juga. Apa ke jadahnya seorang bekas Pengerusi Gerakan Belia 4B Malaysia Kawasan Hulu Langat kini jadi wakil rakyat Dusun Tua yang hanya bertarung dalam kandang kecil antara Hulu Sungai Tekala hingga sempadan Mahkota Cheras.
Sambung membaca di SINI
 
Untuk implentasi Hulu Langat sifirnya mudah bagi kebanyakan orang UMNO. Biar 2 DUN milik mutlak UMNO. Kawasan itu kawasan selamat dan boleh dikatakan Putih. Parlimen Hulu Langat mempunyai 3 DUN dimana DUN Semenyih dan DUN Dusun Tua milik UMNO dan DUN Kajang milik PKR. Manakala Parlimen milik PAS melalui Dr. CHe Rosli Mat. 
 
Jentera Parlimen Hulu Langat berpandangan DUN Kajang sukar untuk diambil semula kerana pengaruh dan kerja keras Lee Kim Sin membahagiakan pengundi disitu. Ini adalah stigma kalah berperang sebelum bertempur yang dialami UMNO Hulu Langat.
 
Artikel ini memfokuskan kepada DUN Dusun Tua memandangkan banyak cakap-cakap yang tidak enak berkenaan prestasi ADUN dan kerja jahat DAP sudah menyusuri dalam DUN ini. Strateginya DAP adalah dengan menambah pengundi yang mejangkaui hampir 4,000 orang. Ntah dari mana ceruk hutan telah dikutip bagi mencapai cita-cita untuk menawan Dusun Tua.
 
Prestasi ADUN semasa juga perlu dinilai. Walaupun Ismail Sani disifatkan calon bersih tetapi apakah ADUN melaksanakan amanah piihan raya dengan berkesan? Semasa berkempen PRU Ke-12, Ismail Sani galak mencanang manifesto untuk merubah nasib penduduk disitu. Kawasan luar bandar yang berpotensi tetapi gagal diterokai secara optimum oleh ADUN.

Penduduk Dusun Tua masih lagi menanti janji Ismail Sani. "Give 5 second I'll give You 5 years" langsung menjadi sampah sarap yang menanti masa untuk dibakar. Tak tahu apa benda dengan masalah ADUN yang gagal menangani gerak saraf PAS menerokai kawasan Dusun Tua. Membiarkan cita-cita besar penyelaras MTD PAS untuk menaiki hierarki politik Selangor.

Sehingga ke saat ini jika ada masa pergilah berjalan-jalan dari Batu 9 hingga Sg Lui hatta singgah sebentar di Kg Baru dan Pekan Sg Lui pasti akan merasai seperti kawasan itu tidak bertuan. Tiada papan tanda UMNO Cawangan apatah lagi persediaan untuk mewujudkan PDM.

Gara-gara melantik S/U DUN yang tidak disukai adalah antara punca ADUN dicemuh dan jentera pemuda feed-up untuk menjalankan aktiviti menambah pengundi baru dan meraih sokongan pengundi atas pagar.

Kita bersambung lagi...

No comments: