Wednesday, November 24, 2010

Roadtour Anwar Tunjuk Diktatorian


Serba serbi tak menjadi dan terbukti Anwar amal fahaman dictatorian terhadap ahli dan peyokong wal tabie.

Petang kelmarin berlangsung pertemuan Anwar bersama PKR Pahang. Lokasinya di Dewan Restoran Tan Jung, Jalan Hj Ahmad, Kuantan. Bersamanya dari KL ialah Saifuddin Jerawat Batu. Terfikir juga kenapa PKR selalu mengadakan program di restoran Cina. Mungkin nak dapat semangat babi, siapa tahu..!

Asalnya program untuk diskusi antara ahli dan pemimpin berhubung tektik autokratik Anwar. Ahli nak bersembang dan dapatkan penjelasan Anwar pasal banyak sangat komplen dan kelompongan dalam pemilihan. Akhirnya, majlis bertukar ceramah. Dia sorang saja yang bercakap.

Macam biasa, Anwar tibai Zaid tanpa belas kasihan. Zaid takda kat situ, itu pasal Anwar berani cakap. Kononnya dia amat bengkek dengan tindakan Zaid menggunakan media arus perdana terutamanya Utusan Malaysia untuk menghentam serta mengkritik parti.


Katanya Utusan adalah "musuh nombor satu PKR" sejak dulu, kini dan selamanya. Maka itulah, Zaid amat wajar dipecat dan dipersalahkan dalam kemelut yang melanda PKR. Lancau...Freedom of speech acuan Anwar.

Kritikan keras Anwar bila Zaid tak da kat situ "UMNO mencari peluang untuk melumpuhkan parti, tiba-tiba ada orang seperti Zaid pula yang bersekongkol dengan media mereka untuk menjatuhkan parti". Bunyi macam pukul curi.

Sambil tidak mahu menghuraikan apa yang ditegur oleh Zaid itu benar atau sebaliknya, Anwar lebih selesa menggasak Zaid. Soalnya sekarang jika benar kesalahan Zaid kerana tidak mengikut saluran yang betul untuk menegur dan mengkritik parti. Apakah saluran betul yang dimaksudkan itu agaknya?. Ini sah mentaliti diktator..!

Ahli PKR yang hadir dicanangkan supaya menerima apa jua ketetapan yang telah diputuskan oleh parti. Tanpa boleh menegur dan menyalahkan pihak lain, mereka terpaksa menerima kenyataan itu biar pun pahit untuk ditelan. Mereka yang hadir umpama "lembu dicucuk hidung".

Apa sahaja kata Anwar dan Saifuddin, mesti diterima bulat-bulat dan tidak perlu dipertikaikan. Apakah ini keadilan buat mereka yang mempunyai sesuatu untuk ditanyakan kepada Anwar. Hak ahli perlu juga difikirkan kerana mereka mahukan penjelasan terus daripada pemimpin terbabit.

1 comment:

Anonymous said...

kalau boleh ditegur dan terima teguran: itu demokrasi
kalau tidak boleh ditegur dan menembak orang menegur : itu komunis.
yang mana satu anwar?