Friday, November 13, 2009

Nizar Peluk Garam Terkedu: Reaksi Kepimpinan PAS.

Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat kata ba'iah talak tiga tidak ada dalam kepalanya. Katanya ia tidak pernah kedengaran di negeri itu (Kelantan) dan ia sengaja ditimbulkan orang yang dengki dengan Pas. Memahami jawaban politik Nik Aziz itu bahawa bai’ah tidak berlaku dalam parti berkenaan. Nik Aziz bermaksud tidak mahu isu itu dibabitkan dengannya.

Berlainan pula dengan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang. Hadi pula kata, soal bai'ah sudah selesai. Jawaban itu cuba nak mengelak dan bersifat kabur. Selesai apa. Apa yang orang ingin tahu apakah bai’ah talak tiga ini wujud atau tidak dalam Pas seperti mana didakwa oleh media itu. Itu saja? Jawaban Abdul Hadi itu tidak memberi kepuasan kepada umum dan menjawab persoalan yang dibangkitkan.

Menteri Besar Kedah, Azizan Razak pula berkata amalan bai'ah yang dilakukan selama ini untuk menguatkan parti. Beliau tidak juga mengiya apakah ada lafaz taklik talak tiga atau tidak. Secara gurauan beliau menolak dengan berkata, talak tiga tidak ada, nak tambah bini ada. Cara Azizan menjawab juga berhelah dan ingin menafikan apa yang didakwa.

Manakala Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub pula lebih berhati-hati dalam memberi jawabannya. Katanya setahunya majlis syura ulama tidak pernah membuat arahan mengenai bai’ah itu. Maknanya tidak adalah.

Sementara Mustafa Ali pula meminta agar Presiden menyiasat akan kesahihan mengenai tuduhan itu. Jawaban ini juga cuba hendak menutup punggung yang sudah tertonggeng!

Jawaban-jawaban yang berbunga-bunga itu menunjukkan semua pemimpin kanan Pas mengelak dan tidak mahu bertanggungjawab. Masing-masing ingin membersihkan diri bahawa mereka tidak terlibat dengan amalan berkenaan. Masing-masing tidak mahu mengaku. Tetapi percayalah sikap begitu bukan merupakan satu sikap untuk menyelesaikan isu yang sedang semarak itu.

Sumber: MSO

Tokey - Nilaikan sendiri betapa mengelabahnya kepimpinan PAS bila fahaman sempit kepartian mempergunakan agama demi keuntungan politik duniawi. Lobang sudah pecah .

7 comments:

Anonymous said...

SLM TOKEY..SEBAGAIMANA PECAHNYA LOBANG2 MANGSA LIWAT ANUWAR, MCM TU LAH JUGAK LOBANG TONGKENG2 PEMIMPIN PAS..BOLOSS!! KEHKEHKEH

Ashley Ahmed said...

Salam,

last2 xtahan kena serang klua fatwa boleh pulak

jiwakita said...

salam....

berterus teranglah dan mengaku kesilapan
amat dituntut..jika mereka bermoral high
class!..tapi hampeh

Nadiene said...

ber-1-lah islam!

Anonymous said...

PAS PIS PUS dan yg senagkatan dgnnya mmg suka main wayang....drama,berlakun, lidah bercabang dah sebati dgn diri mereka..lagi lama kian nampak HINAnya party ini..ishkkkk mmg hamPAS!

Boleh said...

According to the Malaysian Employers Federation (MEF) quoted in the story, there are 785000 Malaysians who work overseas, and an estimated two out of every three among them are likely to be professionals.

Now we can quantify brain drain.

1000 experienced engineers equates to RM10 billion investment. 2 out of 3 of 785000 professionals working overseas is ~ RM5400 billion.

What was Najib budget for 2010? RM200 billion?

So, it is equal to 25 times of national budget.

romsam said...

Corruption in high places is so institutionalised that it has become a virtue.

If you can get away with murdering, it means you have the power and connection; if you can get away with cheating, it means you are smart; if you can get away with bullying, it means you are more equal than me; if you can get away for hijacking the established businesses of others, it is called the NEP.