Saturday, October 11, 2008

Haji Hadi Mahu Keluar Dari Pakatan Rakyat

Gambar: Lihatlah bagaimana reaksi muka Fairus. Dihimpit oleh Kit Sing dan Ramasamy ke tepi. Inilah realitinya nasib Melayu di Penang. Dihimpit sampai ke tepi. “Dewan Pemuda Pas Pulau Pinang sedia merealisasikan pendirian Tuan Guru Presiden dan saya yakin perkara sama juga akan dilakukan kepimpinan Pas di negeri lain. Pakatan Rakyat perlulah mengambil kira dan menghormati pendirian tersebut dan sekiranya berlaku pertukaran kerajaan pada atau selepas tarikh itu (16 September), Islam perlu dilihat sebagai perkara penting,” kata Mohamed Hafiz lagi. Beranikah Pemuda PAS lawan cakap Guan Eng di Penang?
Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertegas mahu keluar daripada PR sekiranya ‘kerajaan baru’ selepas 16 September ini tidak lagi menjadikan Islam sebagai teras kepimpinan dan terpinggir. Haji Hadi menyatakan demikian di ketika berucap di hadapan lebih 100 ahli PAS, ketika merasmikan Konvensyen Pas Negeri Pulau Pinang pada 11 Ogos 2008. Sekiranya komponen Pakatan Rakyat iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) meminggirkan Islam dan tidak menjadikannya teras dasar pemerintahan serta pemilihan kepimpinan dalam ‘Kabinet baru’ yang bakal menerajui negara maka PAS akan keluar dari Pakatan Rakyat.Mohamed Hafiz Mohamed Nordin (Ketua Dewan Pemuda Pas Pulau Pinang), berkata Pemuda Pas negeri itu menyokong penuh pendirian Haji Hadi yang disifatkan selari dengan perjuangan serta dasar parti. “Itulah pendirian beliau dan kita menyokong penuh serta mengucapkan tahniah dan syabas kepada beliau. Kenyataan itu menyerlahkan keberanian, ketegasan dan istiqamah Tuan Guru Presiden dalam mempertahankan perjuangan parti. Itu amatlah dialu-alukan dan terpuji” kata Mohamed Hafiz. Pemuda PAS Penang berani lawan DAP?


YB Mohamad Hamdan (ADUN PAS Permatang Pasir) tidak dilantik pun sebagai Exco. PAS menang satu sahaja. Inikah namanya Pakatan?) Sedarkah Mohamed Hafiz bahawa di Pulau Pinang, DAP sudah pun meminggirkan Islam sendiri bila memansuhkan DEB, tulisan papan tanda Cina dan Teresa Kok minta perlahankan azan di Selangor. Lebih pedih lagi bila meminggirkan YB Mohamad Hamdan (ADUN Permatang Pasir) selaku Exco Kerajaan Negeri. Ada jaminankah DAP tidak akan jadi Timbalan Perdana Menteri nanti? Baru menang 82 kerusi pun sudah berbagai hal dan perkara dibuat oleh DAP (tanpa merujuk terlebih dahulu kepada PAS), inikan pula bila sudah jadi kerajaan.Baru baru ini, Lim Guan Eng mempertikaikan tindakan Fairus (Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang) membawa satu rombongan ke luar negara tanpa merujuk terlebih dahulu kepada DAP. Fairus juga dipertikaikan kerana menggunakan kad minyak kereta Exco pada kereta sendiri. Siapa dengki kepada Exco Islam Penang, kalau tidak DAP? Wakil Rakyat PAS, Exco pun tidak dilantik. DAP tidak pandang dan tidak hargai pun jasa PAS di Pulau Pinang. Orang PAS masih tidak sedar lagi kah? Baguslah kalau Zulkifli Nordin (Ahli Parlimen PKR Bandar Bharu Kulim) sudah sedar bila bergaduh dengan Latheefa Koya (Peguam Anwar, Ahli Majlis MPT PKR) ketika penganjuran Forum "Memeluk Islam". Latheefa Koya sama seperti bosnya, mempertahankan juga penganjuran forum tersebut.

No comments: