Monday, January 26, 2009

UMNO Tidak Memerlukan 'MANGKUK' Ini Lagi.



Hari ini pelbagai akhbar melaporkan kemasukan Datuk Nasaruddin Hashim, Ahli Dewan Undangan Negeri Bota ke PKR sekali gus mengistiharkan dirinya keluar dari BN. Tindakan beliau itu adalah susulan beberapa perkembangan selepas PRU ke-12 yang menyaksikan BN mengalami krisis keyakinan paling teruk dalam sejarah negara.

Bermula dengan tindakan tidak sebulu Tun Dr. Mahathir yang bertindak keluar UMNO (sementara), kemudian Peguam yang kecewa, Datuk Zaid Ibrahim selepas itu Kapten Tentera yang gagal mendapat tender helikopter, Datuk Zahar Hashim kini Ketua Kampung Felcra Datuk Nasaruddin Hashim pula mengambil keputusan untuk keluar dari BN. Ini belum dikira lagi beberapa kerat ahli yang mengambil tindakan yang sama mengikut ketua mereka untuk mengkhianati UMNO.

‘‘Saya amat yakin dengan kepimpinan PKR yang mempunyai iltizam dan idealisme yang kuat untuk memperjuangkan hak-hak dan kepentingan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum di negara ini dan akan tetap menjunjung dan menghormati hak-hak yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan khususnya dalam kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan, kedaulatan raja-raja Melayu dan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan,” itulah alasan ADUN Bota katanya. Beliau mungkin terlupa janji dan sumpahnya bila mengangkat sumpah sebagai ahli UMNO dahulu.

Perkembangan ini menarik kerana ia memberi pelbagai impak keatas keuntuhan BN itu sendiri. Adakah BN sudah tidak relevan lagi.? atau UMNO tidak mampu mengKAYAkan golongan2 ini.?.....Dalam hal ini tindakan keluar dari parti boleh dianggap sebagai mengkhianati pengundi2 yang telah mengundi atas tiket parti yang mereka sokong.

Tetapi bagi Anwar Ibrahim tindakan melompat ini adalah satu tindakan yang murni, bijak dan beretika kerana ia dianggap halal dalam perjuangan sonsang beliau. Bagi mereka yang 'melompat' ini mungkin satu kepuasan sementara atau untuk membalas dendam setelah pelbagai janji ditaburkan pemerintah gagal ditunaikan.

UMNO seharusnya sedar PRU ke-12 telah membuka pekung ahli-ahlinya yang tidak setia dan hanya sanggup bersenang-lenang bersama-sama tetapi dalam masa yang mengaut segala keKAYAan yang boleh selagi terdaya.

BN perlu bersyukur dan menilai segala hikmah disebalik PRU-12 yang telah menunjukkan sebilangan ahli-ahlinya yang tidak sanggup bersusah payah bersama yang boleh diibaratkan seperti "duri dalam daging" UMNO atau si Kitul yang merosakkan Kesultanan Melayu Melaka.

UMNO seharusnya berterima kasih kepada rakyat Malaysia kerana telah memberi pengajaran yang amat berguna untuk UMNO menilai diri sendiri. Dalam pada itu, UMNO tidak memerlukan lagi 'mangkuk' ini yang bersifat talam dua muka atau Si Kitul seperti mana UMNO tidak memerlukan pemimpin seperti Anwar Ibrahim.

4 comments:

PAPA GOMO said...

BANG NUAR NI BAIK LAH...'
BANG NUAR LAH DAPAT MEMBELA KITA TAU!!!
KALAU BANG NUAR TAKDA KITA SEMUA SUSAH!

U TAK BAIK CAKAP BANG NUAR JAHAT TAU!

BANG NUAR BUKANNYA MACAM PAPA JAHAT!
SEJAK BANG NUAR BERKUASA NI LAH KITA NI SEMUA DAPAT MAKAN TAU!!!

EMMM U NAK I SERVIS???
RM20 JE....

(GOLONGAN GAY JAMBAN )

HUA...HUA....HUA...
EEEEE GELI SIOT GUA!!!

Anonymous said...

1st i nak komen pasal gomo ni, tulisan begitu tak beretika .... 2nd ada lagi mangkuk yang nk dibuang tak?

PAPA GOMO said...

KENAPA ANWAR SUKA BUNTUT???
http://gomo-no1.blogspot.com/2009/01/anwar-buntut-punya-olang.html

Mohammad Roslan said...

Salam saudara garamaNis,
Mamak siggah kejab no blo hang tumpang kongsi pendapat hang ....seronok juga tulisan hang..terutama Mamak nak habaq kat Anom..dalam blogging kita tak tak paksa orang terima pendapat kita dan apa yang kita fikirkan..itu hak gomo apa yang difikirkan kalau ada fakta yang boleh melawan persilakan pembaca blog boleh nilaikan siapa yang bai dan tak bagus..jangan pula anom seorang tak suka gono tak mestinya semua orang tak suka gomo..Mamak suka komen Gomo yang berbentuk brutual..dan Radikal..teruskan gomo..Mamak mintak maaf moderator blog ini ok..kalau Anom & garamanis singgah kat penang mamak belanjaq Nasi Kandaq Kurmak Kambing noh!.Mamak nak try juga nak masukkan resepi baru menggunakan garaManis kerana selama mamak masak cuma gunakan GaraMasala je!!!ha!ha!.Wassalam.