Thursday, December 25, 2008

Sekali lalu


Penyokong PAS kembali ‘disyabukan’ dengan dasar PAS yang tetap akan melaksanakan hokum hudud jika kerajaan Pak Lah @ Najib Tun Razak jatuh ketangan gabungan ‘three musketeer’ DAP (Sekular Cina), PKR (Penggadai Bangsa) dan PAS (Lebai Malang). Kenyataan Husam Musa yang menegaskan PAS akan tetap melaksanakan hokum hudud disambut sorakan dan syabas dari penyokong2 PAS tetapi ‘dihand breakkan’ setelah DAP ‘menganjing’ PAS untuk memikirkan semula pendirian itu. Apa sudah jadi…disebabkan kafir harbi dan sokongan politik, orang kuat Anwar Al-Juburi itu mengelabah..? Cuba lihat Harakah Daily langsung tak menyiarkan isu ini…memang dikontrol oleh puak-puak prohusam..PAS semakin hari semakin menggadaikan prinsip dan perjuangan mereka.Agak menyedihkan PAS hari ini. Jika allahyarham Ustaz Fadhil Nor masih ada tentu kecewa melihat tingkahlaku segelintir pemimpin PAS yang ‘curang’. Adalah sesuatu yang janggal bila Husam Musa terpaksa tunduk kepada ‘perkahwinan’ yang tak rancang dan ibarat melihat bulan yang dekat, hendak dicapai tangan tak sampai.

Terengganu bukan seperti Kelantan yang kuat jati diri dan semangat musyawarahnya. Terengganu juga bukan serti Kedah yang masih lagi ‘tidur’ dan ‘terkejut’ kerana mendapat kuasa memerintah. PAS Kedah tadak mampu mentadbir, mereka Cuma layak menjadi pembangkang komplen ikut suka hati jika tidak mengikut acuan yang mereka hendak. PAS patut melihat kelemahan PAS Kedah dan belajar dari Kelantan. Tak payah cerita pasal PAS Perak, umum dah tahu diikat kanan dan kiri. Kesian rakyat Perak.

Tahniah kepada Khairy Jamaluddin kerana mendapat markah bonus atas keberaniannya untuk berdebat bukan dibumi sendiri tapi dikelilingi ‘bulan-bulan’ Ahli UMNO perlu memikirkan calon terbaik untuk menguasai jawatan Ketua Pemuda UMNO.Bagi UMNO ini adalah satu peluang untuk merancang strategi menggunakan segala medium untuk memancing undi apatah lagi Kuala Terengganu bukanlah kubu kuat mereka. Jika diukur dari keputusan PRU lalu, jelas UMNO tidak boleh terlalu selesa apatah lagi jika pertandingan dahulu melibatkan campur tangan pihak lain. Hairan bila Najib Tun Razak mengumumkan calonnya yang diketahui umum tidak mempunyai karisma apatah lagi calon itu ditolak oleh sebahagian ahli UMNO bahagian. Mungkin Najib punyai perancangan dan strategi yang belum diketahui umum atau UMNO Terengganu boleh melupakan sekejap pergeseran antara puak. UMNO perlu melihat kelemahan PAS era ini dan isu hokum hudud dari sudut yang lebih luas.Selamat berpilihanraya.!

No comments: